Meer dan 50 jaar Citroën DS

Meer dan 50 jaar Citroën DS: de geschiedenis van een bijzondere auto

Op 6 oktober 1955 onthulde Citroën de DS 19 tijdens de Parijse Autosalon, meer dan 50 jaar geleden. De auto was een ware sensatie. Dit was de auto van de toekomst!

De legendarische DS bleef twee decennia lang voorpagina nieuws; in 1962 kwam de DS in de Franse geschiedenisboeken na de aanslag op Generaal Charles de Gaulle bij Petit Clamart. De presidentiële DS werd doorzeefd met kogels, maar kon zijn weg vervolgen naar het vliegveld met twee lekke banden, dankzij het unieke, zelfcorrigerende veersysteem. Sindsdien was Generaal de Gaulle een échte Citroën adept.

Verder schitterde de DS in vele films en tijdens showbiz events lieten beroemdheden als Brigitte Bardot, Gina Lollobrigida, Jean-Paul Belmondo, Gilbert Bécaud, Koningin Elisabeth en vele, vele andere groten der aarde lieten zich graag in een DS vervoeren.
 
In 20 jaar werden ruim 1.450.000 auto’s geproduceerd en nu zijn kenmerken van deze legendarische auto terug te vinden in de Citroën C6, de nieuwste grote Citroën in de traditie van limousines van het Franse merk. Maar ook werd de DS in 1955 dé revolutie in de autombobile industrie. Tot op de dag van vandaag vind u kenmerken van de DS terug in moderne auto's waaronder de meedraaiende koplampen, gebruik van veel kunststoffen, de kreukelzones, het in tweeën brekende stuur bij een aanrijding, het wegschuiven van bak en motor onder de auto bij een frontale aanrijding, het enorme raamoppervlak enz..

Vijftig jaar na de lancering wijdde het Parijse ‘Cité des Sciences et de l’industrie’, aan de Avenue Corentin Cariou, ruim 600 m2 expositieruimte aan de DS . Er waren vele bijzondere DS modellen te zien en daarnaast vertellen onder andere films, foto’s en schetsen het verhaal van deze bijzondere Citroën van ontwerper Flaminio Bertoni en zijn baas André Lefebvre. Berloni was meesterontwerper en Lefebvre had zijn sporen in de vliegtuigindustrie verdiend en wist alles van aerodynamica. Gedurende de produktietijd lanceerde Citroën meer dan 150 verschillende versies van de DS .

Ook in Nederland werd 50 jaar Citroën DS uitbundig gevierd. .
De DS baande het pad voor de technologie en het daaruit voortvloeiende comfort en de veiligheid waar Citroën bekend om staat. De innovaties die 50 jaar geleden voor het eerst werden toegepast op de DS zijn nu nog steeds terug te vinden in het huidige gamma: o.a. het hydropneumatische (huidige hydractieve) veersysteem. De revolutionaire vinding van meedraaiende koplampen uit 1967 voor de DS en in 1970 hydraulisch bediend, voor de SM, werd in de late jaren van 2000 door grote merken als BMW, Mercedes enz. weer van stal gehaald en thans in 2012 is het de gewoonste zaak dat middenklasse tot topklasse auto's deze voorziening hebben. Over een uitvinding gesproken die toendertijd een revolutie was op verlichtingsgebied was en zéker in de Franse bergen destijds zijn sporen verdiende. En nu dus opnieuw!

Na een halve eeuw is de ‘godin’ van Citroën nog steeds een monument op het gebied van autodesign.

Reeds jaren is er de verkiezing van " de mooiste auto aller tijden" , gekozen door een internationale vakjury. De Citroën ID/DS Berline staat al jaren in de Top 10. En, daar zult u het zeker mee eens zijn; helemaal terecht! Ontworpen door een beeldhouwer en volgebouwd met noviteiten in de jaren '50, in een tijd dat Europa net de wonden aan het likken was van de Tweede Wereldoorlog en elke auto zwart en vierkant was. Niet de DS; in de felste kleurcombinaties en met een vormgeving die aan een UFO deed denken; zoveel glasoppervlak, zoveel noviteiten, zoveel comfort, zo'n veilig weggedrag zoveel luxe enz....

Niemand, zelfs Citroën niet, durft nu zo'n geweldig avontuur meer aan......Maar alhoewel de DS geschiedenis heeft geschreven, is ze geen geschiedinis anno 2012, gezien de grote schare liefhebbers die La Déesse over de hele wereld nog kent. Eén ervan is de Canadese zangeres Jane Child, die een flinke hit had in de 80-er jaren, die van de opbrengst van de verkopen van haar eerste hit, een DS21 kocht en prompt zo verliefd op de auto werd, dat ze er een nummer over schreef: " DS21" : www.janechild.com: ( zie internet via deze url.)

DS 21
You are the ignited, power I cannot explain
I get so excited, love that I cannot unchain
When we make contact, and you start to rise
You’ll be the only one, my DS 21
Pushing the maximum, me and my, my DS 21
I’m turning you on, I’m starting the fire
We know where it’s going when sparks start to fly
When we make contact, and you start to rise
You’ll be the only one, my DS 21
Pushing the maximum, me and my, my DS 21
Take me to the limit, my foot’s to the floor
I want to go faster baby, keep giving me more
You’ll be the only one, my DS 21
Pushing the maximum, me and my, my DS 21
Allons Y tout le monde with my DS 21
They’ll never overcome me and my, my DS 21

Tot en met Waylon in 2010 met een gele DS21 Cabriolet: de eerste Nederlandse artiest met een kontrakt bij Motown en met hen nog velen meer.....

Nee, de DS wordt nooit geschiedenis...ze is springlevend!